Machina libera

Thursday, July 28, 2005

"Skandalen" kring GTA:SA

Antagligen har ingen undgått "skandalen" kring GTA:San Andreas. Skandalen består i att Rockstar inkluderade möjligheten att se två huvudpersoner ha sex. För att låsa upp detta krävs dock en användargjord modifikation. Trots att man alltså själv måste välja att låsa upp scenerna ifråga, har en stor debatt blossat upp. Spelet har fått en högre åldersgräns (!) och IDG rapporterar om att utgivaren nu ska granskas av myndigheterna. Värt att notera är att GTA:SA redan hade åldergränsen M, som betyder 17 år, och att det finns en hel del våld i spelet.
Bland kommentarerna på IDG kan man läsa:


Tror inte att det handlar om frihet att få se "naket" om man vill utan frihet att slippa se det om man inte vill. Nu får man det upptryckt i näsan så fort man öppnar en kvällstidning, oavsett om man vill se det eller ej.

Ursäkta mig, men vilken rätt att slippa se naket har du? Och när det krävs en aktiv handling för att låsa upp det nakna, varför inte bara avstå? Som Ayn Rand formulerade det:

Individual rights are not subject to a public vote; a majority has no right to vote away the rights of a minority; the political function of rights is precisely to protect minorities from oppression by majorities (and the smallest minority on earth is the individual).

Bara för att någon ogillar att andra gör något betyder inte det att man ska förbjuda det. Jag tycker inte om Aftonbladet, en tidning som jag anser består mest av skvaller och totalt ointressanta nyheter skrivna av journalister med samma grepp om språket som en tioåring. Det betyder inte att jag vill förbjuda Aftonbladet. Jag väljer helt enkelt att inte köpa blaskan. Så svårt var det - jag slipper läsa skvallret, men de som faktiskt vill läsa det får göra det. Varför ska jag bestämma över vad de vill läsa?

En annan kommentar lyder:

I slutändan så ska trots allt inte barn spela sådana spel som avses i artikeln.

Det är en uppfattning, men vem är han att bestämma hur andra föräldrar ska uppfostra sina barn?


Jag är emot censur dock så tycker jag det ska finnas info om ”den andra sidan” och vad man egentligen leker när man kör vissa datorspel. Vilket jag tycker är skolans ansvar att ta upp och är nog bara en tidsfråga innan det kommer att göra det.

Typisk svensk mentalitet. "Jag är för lat för att göra det här, kan inte staten/skolan/grannen göra det?" Skolan ska undervisa barn, inte mata dem med politiska budskap och värderingar. Då är vi ännu närmre Du sköna nya värld än vi är nu. Och redan nu är vi alltför nära.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home