Machina libera

Wednesday, August 24, 2005

"Ny" sajt erbjuder mp3:or till vrakpris

Sosseblaskans icke-information om fildelningen fortsätter. Detta är tydligen nyheter.

Allofmp3.com is an on-line music service based in Moscow, Russia. The service started in 2001.

Need I say more? Ja, för jag har en blogg och då skriver jag så mycket jag vill.
Jag kan inte svara på om det är lagligt eller inte att handla hos dem, säger Magnus Mårtensson, jurist på skivbolagsorganisationen Ifpi
Vet du vad Mårtensson, fult namn btw, vad du säger har ungefär samma värde för mig och andra fildelare som en näve kodynga. Och bara så att du vet, jag är inte sådär jätteförtjust i kodynga. Det är antingen lagligt eller inte lagligt. Jaha? Vem bryr sig? En av anledningarna till Allofmp3.coms framgång kan sägas vara att de inte har gjort samma misstag som iTunes och andra affärer. Antag att en person gillar japansk musik. Antag vidare att han/hon lyssnar till ett antal artister som inte är kända utanför Japan, och uppskattar i denna musik så mycket att han/hon önskar investera en andel av de surt förvärvade pengar han/hon har till sitt förfogande i att stödja dessa musiker så att de kan fortsätta att producera musik. Med andra ord, köpa japansk musik. Om musiken inte finns att köpa i iTMS Sverige, vad gör man då? Den kanske finns i den japanska versionen. Men den kan man ju inte handla från om man inte bor i Japan! Smart!
Varför inte inse att när internet gör hela världen till marknaden så är det smartare att utnyttja tekniken och sälja sin produkt till hela världen än att klaga över att man får fler potentiella kunder. Vilken gren av näringslivet som helst skulle ha tänkt "Wow, nu kan vi sälja våra varor och tjänster till sex miljarder människor [i teorin, inte i praktiken] istället för tio miljoner. Tänk så många fler kunder vi kommer att få!" Men inte den gren som åtnjuter lagstiftat inkomstskydd, den klagar och gnäller. Anpassa er eller dö. Om ni väljer dö är det inte vårt problem. Peter vs. Dumheten skriver om varför musikbutiker misslyckas.
Sen kan man ju också säga att bristen på DRM är ännu en av orsakerna till att allofmp3.com lyckas och iTMS Co. inte. Jag kan inte hitta länken, men jag läste någonstans att fildelning bara är utnyttjande av äganderätt. Det stämmer ju. I det ögonblick jag betalar för plastbiten med små fördjupningar i ytan tillhör den mig. Ingen annan. Vad jag gör med den, det har andra inget med att göra. Om jag köper en bil, då är det väl ingen som säger att jag max får låna ut den till fem personer eller bara skjutsa vissa personer åt gången, eller bara köra på vissa vägar? Om jag väljer att låta en kompis lyssna på den musik som jag lagligt införskaffat, då utövar jag bara min rätt att bestämma över min egendom.
Sen finns det ju det här med att man inte säljer fler exemplar när man försämrar sin produkt. Och att det är korkat att lägga ut flera miljoner dollar årligen på att försöka genomföra något som rent vetenskapligt inte går. Det är ungefär som om Hitler skulle säga: "Här Winston, här får du den maskin jag använder för att dekryptera de meddelanden som mina nasse-styrkor skickar till mig om sina topphemliga trupprörelser. Men du får bara använda den för att läsa vissa meddelanden och då får du inte berätta för någon." Alla förstår ju att det inte funkar i praktiken. Men om man visar på hur de "onda" piraterna fortsätter att "sno" produkter, trots att man "vidtar lämpliga åtgärder" så är det ju lättare att få igenom lagstiftning.
DRM funkar ungefär som cykellås. De stoppar ett fyllo som bara behöver ett sätt att ta sig hem, men inte den som verkligen vill stjäla cykeln. Den som vill stjäla cykeln har verktygen för att göra det, han lastar bara upp cykeln på en lastbil och kör därifrån.
"Another unbreakable system."

Uppdatering: Jag glömde att såga själva artikeln i Aftonbladet. Vi kan börja med ett påstående som är så hjärndött att det är konstigt att de publiceras, till och med i Afton(horan|blaskan|skiten|propagandan|bladet)

På sajten schysstmusik.se finns hela listan och skärpningen av den svenska upphovsrättslagen den första juli blev en skjuts framåt för nätbutikerna.


Jaha? Det borde kanske stå så här:

På sajten schystmusik.se finns massor av bra musik, helt gratis och skärpningen av den svenska upphovsrättslagen den första juli påverkade inte ett skit.

Fortsatt underhållning:

Skivbolagens paraplyorganisation Ifpi tycker inte om allofmp3.com. De påpekar helt riktigt att ryssarna bara betalar en bråkdel av den ersättning som upphovsmännen får i väst,

För vi vet ju alla att här i väst får artisten en rättvis del av pengarna, och skivbolaget behandlar dem som de konstnärer de är, inte bara produkter. Downhillbattle skriver på föregående länk:

Apple says iTunes is "better than free" because it's "fair to the artists and record labels." That's simply not true. First of all, Apple gets 3 times as much money as musicians from each sale. Apple takes a 35% cut from every song and every album sold, a huge amount considering how little they have to do. Record labels receive the other 65% of each sale. Of this, major label artists will end up with only 8 to 14 cents per song, depending on their contract. Many of them will never Artists Get Ripped Off. even see this paltry share because they have to pay for producers and recording costs, both of which can be enormous. Until the musician "recoups" these costs, when you buy an iTunes song, the label gives them nothing.

(Källor här, här och här.)
Det var ju rättvist! Vad bra att vi kan skryta med dessa välvilliga skivbolag som gör sitt bästa för att konstnärer ska kunna tjäna ett uppehälle, som endast finns där som en plattform, inte som en bur, som en begränsande kraft, en parasit.

Ryssland är inte något föregångsland på det upphovsrättsliga området. Ifpi:s ståndpunkt är att allofmp3 inte följer lagen, säger Magnus Mårtensson. Det är enkel matematik – de betalar mindre ersättning och kan därför konkurrera med priset. Det är inte rätt ur konkurrenshänseende

Är det att vara ett föregångsland att inskränka yttrandefriheten? Är det att vara ett föregångsland att jaga Kalle, 15, för att han vill lyssna på lite musik?
Är det att vara ett föregångsland att ha en justitieminister som inte vet ett dugg om vad han sysslar med, som står och ljuger oss rätt upp i ansiktet om upphovsrätt, som vill ha ett storebrorssamhälle, som vill ha censur, som antagligen dyrkar Kina som ett föredöme? Är det att vara ett föregångsland, ja då är jag en antiprogressiv bakåtsträvande idiot.
Aftonbladet "testar" även butiken.

Osäkert rättsläge
Moraliskt diskutabelt
Skakig säkerhet

Vem bryr sig om rättsläget? Moraliskt diskutabelt...? Knappast. Skakig säkerhet? Med PayPal? Och tror de verkligen att om man blåste folk skulle man ha massor av kunder? Med tanke på Aftonbladets innehåll och storlek - varför inte?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home