Machina libera

Monday, August 29, 2005

Ponténs våta filterdrömmar sågas av experter

Att Pontén, ärkenöt och låtsasjurist på Antipiratbyrån drömmer om filter, det är ingen hemligt. Han tror också att det funkar. Å andra sidan tror han att piratkopiering går att stoppa, så det är nog förklarligt. En olycka händer sällan ensam, så att säga. Men nu har han fortsatt att skylla på budbäraren.

Om det går att filtrera barnporr lär det gå att filtrera bort olagliga filer med olaglig film eller musik. Operatörerna kommer förstås säga att det inte går, säger Henrik Pontén, chefsjurist på Antipiratbyrån.

Det är bara det lilla problemet... att man inte kan filtrera bort barnporr. Förklara, snälla upplyste mästare, hur en maskin ska kunna analysera bitar och avgöra huruvida de är upphovsrättsskyddade eller inte? Det faller på sin egen orimlighet, helt enkelt. Lycka till att köra video- och audioanalys i realtid när jag maxar min 10/10-lina.
Det finns ingen som helst möjlighet. Det skulle i så fall vara att klippa av kabeln, säger Fredrik Widell, nätverksexpert på KTH.
Vilket är ungefär vad Pontén vill ändå. Det är vidrigt, motbjudande, skrämmande när en demokrati börjar införa censur. Jag citerar mig själv angående hur upphovsrättslagen gör ingrepp i yttrandefriheten:

Å nej, jag bröt mot lagen IGEN. Var är stora stygga FBI? Snälla Thomas Bodström, spärra in mig så att jag inte kan begå detta hemska brott igen! Jag är en samhällsfara, jag måste hållas bakom lås och bom på vatten och bröd för detta hemska brott. Snälla, fortsätt med att censurera internet så att icke andra unga själar må förvridas och begå hemska brott som jag. Snälla Kamrat Bodström, vi ber dig, somebody think OF THE CHILDREN.
Hur var det med yttrandefriheten i Sverige? Jojomensan, säg vad du vill, men om det är det minsta anstötligt så är det fel, och då är du en hemsk förbrytare och ska spärras in i fängelse! För inte kan man få säga vad man vill, nej då. Tänk om någon.. tar anstöt! SÅ HEMSKT! Våga vägra PK.

Det var just den här diskussionen alla var rädda för när barnporrfiltren infördes. Ska filter utvidgas till allt möjligt?
Först barnporr. Sen nazistiskt material, sen kanske kommunistiskt. Sen saker som Phelps, islamistiska sidor. Hur lång tid tar det innan man censurerar allt som regimen inte gillar(tm)? Göran Persson berömmer Kinas politiska stabilitet (vilket inte är så svårt att uppnå när man har en diktatur som avrättar ett par tusen om året, censurerar nätet och har förbjudit alla andra partier. Hitler-tyskland var också politiskt stabilt.), och ungtupparna i SSU (Svenska Sinnessjukas Ungdomsförbund) och Thomas Bodström verkar gilla även resten av Kinas politik. Åh, nämnde jag att barnporr-filtret är helt menings- och tandlöst?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home