Machina libera

Friday, September 02, 2005

Mer DRM i Windows Vista

Så var det dags igen, en ny "idiotsäker" kopieringsspärr ska inkluderas i Windows Vista. Problemet är bara att om man uppfinner något idiotsäkert, så uppfinner naturen bättre idioter. Och vi vet ju hur duktiga just Microsoft är på att skydda sig från pirater. Och DRM försvårar ju bara för de lagliga användarna - scenens releaser inkluderar knappast DRM, eller hur? Men idioterna vägrar inse det, och det faktum att det inte går att skydda en digital fil.

Men det ligger i de digitala filernas natur att de kan kopieras – precis som det
ligger i vattnets natur att vara vått!
--Rasmus Fleisher

IDG skriver så här:
Operativsystemet kommer att innehålla en rad olika funktioner som ska göra det i princip omöjligt att till exempel kopiera filmer från framtidens dvd-format.

Bland annat kommer Vista att utföra all hantering av skyddad media i ett speciellt minnesutrymme vilket ska hindra potentiella pirater.

Tanken är att DRM-skyddad media kommer att dekrypteras endast i detta minnesutrymme och att det inte på något vis ska vara möjligt att dra fördel av den processen för att på det viset ta fram en version av filen utan DRM.

Uhm... hur hade ni då tänkt er att man skulle kunna skriva tredjepartsspelare? På något sätt måste det ju att gå att komma åt det där minnesutrymmet, hur ska man annars kunna spela upp skiten? Det lär ju inte ta länge innan någon skicklig person reverse engineerar WMP eller någon annan godkänd mjukvara, och helt enkelt kopierar in koden i sin spelare. "Varsågod, ta min Enigma, men dekryptera inte mina meddelanden."

Företaget har bland annat som mål att Vista ska bli en naturlig del av hemmet i form av till exempel media-pc
Så überlogiskt! Naturligtvis vill jag ha en media-pc som inte låter mig spela upp vad jag vill! För övrigt gillar jag förkortningen "P[I]MP". Nu är det inte bara ena sidan som kopplas ihop med moraliskt förkastliga personer!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home