Machina libera

Tuesday, September 13, 2005

Nationella proven "orättvisa"

Detta är inte IT eller teknikrelaterat, men det är ett ämne som jag är engagerad i: skolpolitiken. Dagens skolpolitik sammanfattades mycket bra på DN Debatt i söndags. Den svenska skolpolitiken kan beskrivas som totalt hjärndöd. Om man vill uttrycka sig milt alltså. Jag ska inte ljuga och säga att jag kan formulera mig bättre än Eberhards artikel, så jag citerar den rakt av:
En av de viktigaste dogmerna i trygghetssamhället är att det är farligt att tävla, kanske det fulaste man kan göra. För att en elev skulle vara bättre än en annan är närmast en obeskrivlig lögn, även om vi alla vet att så är fallet.

Och även om vi alla vet det får vi absolut inte uppmuntra den duktige till att tävla. Åtminstone inte i skolämnen. Samhället strävar nämligen inte längre efter att alla ska få samma chans utan efter att alla är lika bra, likadana, lika dåliga. Kan inte den sämste bli bra så får den bästa bli dålig.
Helsvenskt med andra ord. Den vidriga politiska korrektheten börjar redan i skolan. Det är orättvist om Lisa är lite bättre på att räkna än Lasse, för då kan Lasse bli ledsen och hämmas i sin kreativitet. Vänsterorienterad skolpolitik bygger på dessa principer. Problemet är att det, precis som den mesta vänsterpolitiken, inte fungerar i praktiken.
Det senaste tillskottet i raden av pinsamma beslut om skolan är att de nationella proven på gymnasiet är... orättvisa! Detta eftersom språket gör att invandrarbarn har svårt att ta till sig innehållet. Goddag, vi bor i Sverige. I Sverige talar man svenska. Frågan tas upp på DN:s ledarsidor idag. Lösningen på att vissa elever inte talar så bra svenska är att utsätta dem för mindre svenska. Vem var det som sade att skolan förbereder eleverna för livet? "Om man inte förstå svenska då det vara svårt att livet klara i Sverige, fattar'u mannen?"

Det är dags att inse en sak. Om Lisa får ett bättre resultat på ett prov än Lasse, ja då beror det inte på att provet är orättvist (det kanske diskriminerar pojkar?), utan på att Lisa antingen är lite smartare än Lasse, eller att hon helt enkelt pluggat hårdare. Betygen måste sättas tidigare. Låt varje skola bestämma exakt när, men fastställ när betyg senast måste sättas, till exempel årskurs sex. Sen bör man även öppna för att dela in elever efter deras nivåer. Det är inte rimligt att om man befinner sig på en högre nivå än klasskamraterna tvingas att studera samma saker. Då slösas tid bort, vilken man kunde utnyttja till att lära sig nya saker och på så sätt förbättra sina framtidsutsikter, men icke! Rättvisa, det är när alla har det lika dåligt.
Praeterea censeo linguam suecanam misellam esse.

2 Comments:

  • Vilket är självklart i en ideologi där utbildning inte är en kunskapsfråga utan en rättvisefråga...

    By Blogger Monica, at 9/13/2005 6:17 PM  

  • Jag håller inte med om allt du säger. Visst, det finns en skolplan och betygskriterier, men ibland har man bättre lärare än så. Jag har haft många lärare som vill stimulera åtåminstone min kunskap. Redan på lågstadiet fick jag dra ifrån i matten och jobba i min egen takt. På mellanstadiet drog jag ifrån i svenskan också. När jag läste Matematik A fick jag dra ifrån även där och hoppa in på delar av de svårar ekurserna, då jag redan kunde allt i MaA.
    I Programmering A som jag läser nu såg läraren redan efter två lektioner att kursen var för lätt, så jag har fått en högskolebok istället och får programmera fritt.

    Det här är några exempel. Det är mycket möjligt att alla inte har det så, men jag har i alla fall haft en bra uppväxt i skolan.

    Angående att svenskan i nationella proven skulle vara för svår kan jag inte annat än hålla med er. Det är klart att man måste kunna svenska om man bor i Sverige. Har man så stora problem med språket att man inte förstår så kan man ju få hjälp av speciallärare, men då läser man fortfarande provet på svenska och lär sig därför språket.

    By Blogger Emil Vikström, at 9/14/2005 7:23 AM  

Post a Comment

<< Home