Machina libera

Thursday, September 08, 2005

Pontén svarar på frågor

Äntligen! Nu ska vi få veta hur han tänker, mannen som tror att audio- och videoanalys i realtid är realistiskt, att DRM är logiskt och fungerar, samt att fildelning går att stoppa. Det rör sig alltså om att Pontén får svara på frågor från ComputerSwedens läsare.


1. Får man lov att kalla er för Piratbyrån, nu när Datainspektionen bevisat att ni är mer "pirat" än "anti" i er hantering av personuppgifter?
Jens Nylander, Jens of Sweden
Datainspektionen har meddelat ett beslut vilket är något helt annat än ett bevis. Finland och Danmark har liknande lagar och där är hanteringen av ip-nummer tillåten. Vi har begärt undantag och hur Datainspektionen beslutar är osäkert. Både du och jag vet hur viktig immaterialrätten är. Jag är säker på att du inte vill att dina produkter kopieras eller att någon annan använder ditt varumärke.


Ok, Piratbyrån är taget. Men annars är det en vettig fråga. Jomenvisst, vad en myndighet beslutar är inte ett bevis. Det kan man strunta i. Pontén säger sig upprätthålla lagen, men skiter i den totalt. Konsekvent, eller hur? Finland och Danmark - ja, det är två länder. Hade du MVG i geografi, Henrik? Skulle inte tro det, för då skulle du ha insett att lagstifningen i Finland inte påverkar Sverige. Det är det som kallas för suveränitet - ingen har högre eller samma makt som staten i ett land. "
Jag är säker på att du inte vill att dina produkter kopieras." www.kernel.org, www.gnu.org, www.openoffice.org, www.distrowatch.org. Jag skulle bara bli glad om den musik som jag producerade spriddes, jag skulle bara bli glad över att folk gillade den. Sen har jag även släppt ett antal mindre program under GPL, till exempel en FTP-klient och en RSS-läsare.
Och ja, immaterialrätten är jätteviktig. För utan den hade vi aldrig fått konstnärer som Leonardo da Vinci och Michelangelo. Och kompositörer som Mozart, Bach och Beethoven. Utan immaterialrätter hade de aldrig skapat sin konst. Vänta lite... Det fanns ingen upphovsrätt när de levde!

7. APB förordar bland annat att operatörerna ska strypa fildelningsprotokoll. I opensource-världen används till exempel Bittorrent i stor utsträckning för att distribuera lagligt, såsom hela Linux-distributioner. Hur hade ni tänkt filtrera lagligt användande från olagligt?
Det jag har fört fram är att internetoperatörerna bör få ta ett ansvar men det är egentligen för tidigt att diskutera detaljer exakt hur detta ska ske. Filtrering är egentligen den minst intressanta arbetsmetoden men den kan bidra till en lösning.
Och det är därför som Pontén gillar filter. Vad konsekvent du är Henrik, jag önskar att jag hade åsikter som gick i så raka linjer, enligt så tydliga principer.

Nedprioritering av trafiken är en annan metod och vi kommer att se andra tekniska lösningar om det skapas en efterfrågan. Internetoperatörerna skulle också kunna informera sina kunder om att upphovsrättslagen gäller samt agera mot dem som trots uppmaningar om att sluta fortsätter att begå brott.

Ehm ja... Lagen om elektronisk kommunikation då? Min ISP får bara lagra hur mycket bandbredd jag använder, eftersom fakturan räknas ut på det, inte mer. För den som vill veta har jag denna månad laddat upp 93.69 GB och ner 7.79 GB.

Du har helt rätt i att BT även används i lagliga syften. Det som rakt av kan vara möjligt är att filtrera bort siter (domäner, ip, hostnamn) som tillhandahåller olagligt material.

Och då blir man populär! Sen var det ju bara det att en tracker inte tillhandahåller något olagligt. Så vitt jag vet (men vad vet jag jämfört med Henrik, allas vår guru) är det inte olagligt att distribuera några filnamn och checksummor, och ett par ip-adresser - som man har tillstånd att distribuera alltså. Än, i alla fall. Om det blir olagligt, då köper jag en T-shirt från Piratbyrån och väntar på att arresteras. Om upphovsrättsbrott är stöld (vilket det inte är), borde man då inte utdöma liknande straff? Borde man då inte göra det olagligt att sälja knivar - mordvapen ju. Eller kanske skruvmejslar, man kan ju hitta på massor av otyg med dem.


8. Eftersom du tycker att operatörerna ska bli skyldiga att strypa den olagliga fildelningen på nätet, anser du då också att Vägverket ska vara skyldiga att hindra stulna bilar att färdas i vägnätet?
Nej, eftersom Vägverket inte tjänar pengar på de stulna bilarna och det finns trafikpoliser.
Å andra sidan tjänar Vägvärket pengar genom stöld, vilket är något lägre (nej, fortfarande inte lika lågt som Glocalnet). Nu ska vi se här. Jag betalar för en tjänst. Jag betalar min ISP för att få uttnyttja deras tjänster. Min ISP får inte pengar när jag fildelar. Ingen får pengar. Och Telia tjänar pengar på porren. Jomenvisst. Ska jag ta och bränna ut min mp3-samling i ett par kopior och posta dem till mina vänner? Tjänar Posten då pengar på fildelningen? Samma sak gäller om någon skulle posta mordhot, eller, brevbomber. Posten tjänar pengar på terrorism!

Internetbranschen måste mogna och börja inse att seriösa bolag inte i längden kan blunda för att stora delar av deras intäkter genereras av delvis olaglig trafik.
De måste se frågan mer långsiktigt.

Så... våra svenska internetleverantörer är inte seriösa företag? Okej. Kastar vi inte lite sten i glashus nu? Nej, det gör vi inte. För det finns inget kvar av glashuset att kasta sönder.


9. Hur mycket omsätter APB?
Jämfört med de stora belopp som försvinner från upphovsinnehavarna och som därmed inte kan satsas i ny underhållning, så är vår omsättning helt försumbar.

... Inga kommentarer.

1
7. a) Är det lämpligt att APB, som har brutit mot personuppgiftslagen och använder sig av brottsprovokation i sitt arbete, anklagar Internetoperatörer för att hjälpa sina användare att begå brott?
Se mitt tidigare svar om personuppgiftslagen. Innan beslutet kom kunde inte ens Datainspektionen svara på om ett ip-nummer var en personuppgift.
En fråga bara, spelar det någon roll om Datainspektionen kunde svara på frågan före beslutet? Det är olagligt. Punkt slut. Alla är lika inför lagen, heter det tydligen.

19. Ber om ursäkt å mina internetvänners vägnar för all skit du får ta. Min fråga: Är säkrad upphovsrätt i din mening viktigare än säkrad frihet, integritet och yttrandefrihet på internet?
Det var vänligt. Nej upphovsrätten är inte viktigare men jag tror att situationen går att lösa. Ofta är det överhuvudtaget ingen konflikt. Det är inte yttrandefrihet att släppa ut någon annans opublicerade film på internet. Det är ett missförstånd att internet skulle vara fritt från lagar, det är inte tillåtet att sprida barnporr, nazipropaganda eller bombrecept där. Man kan inte ha friheten att begå brott.
Uhm.. var ska vi börja? Jag vill se att någon lyckas uppräthålla lagar på nätet innan jag tror det. Och så var det ju det här med att vi ska avskaffa lagen om hets mot folkgrupp. Mycket av det som idag är brott bör inte vara det.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home