Machina libera

Monday, October 24, 2005

Eller inte

Aftonbladet slår på propagandatrumman, "Skivindustrin hotar slå till mot musikpirater". Vilken nyhet, jag tror inte jag kan komma på att jag någonsin sett den. Tack Aftonbladet, för detta fantastiska avslöjande, vi står i evig skuld. Jag och mina 800 000 medpirater ska genast upphöra. Eller inte.
För den svenska skivindustrin har fildelningen inneburit ett hårt slag. Enligt branschorganisationen IFPI har försäljningen minskat med 42 procent – eller 700 miljoner kronor – sedan juli 2000.

Vilken enormt pålitlig källa. Göran Persson säger "Sverige är ett bra land, och det är tack vare oss sossar", alltså är det sant. Fildelning skadar inte artister, det är bevisat. Jag själv har köpt skivor med artister som jag inte skulle ha lyssnat på om det inte vore för att jag kunde ladda ner och lyssna på deras musik, senast idag.
Därför har IFPI bestämt sig för att ta i med hårdhandskarna mot fildelarna. Man går nu ut med en sista varning.
– Vi hoppas naturligtvis att det ska ge resultat. Om inte kommer vi inom kort att vidta rättsliga åtgärder mot privatpersoner, säger ordföranden Ludvig Werner.
För en tid sedan fick IFPI tillstånd från Datainspektionen för att samla in personuppgifter om fildelare.
Enligt ansökan räknar man med att det ska leda till ett hundratal polisanmälningar per år.

"En sista varning", dra den om rödluvan också. Det känns ju verkligen som om folk kommer sluta piratkopiera bara för att IFPI säger åt dem. Resultat, inte en chans. Skivbranschen är duktiga på en enda sak, och det är att skjuta sig själva i foten, om och om igen. Men inte ens det är de duktiga på, de misslyckas och spränger bort hela benet. Det där tillståndet, det är verkningsslöst. De är tvugna att informera pirater innan de samlar in deras personuppgifter. "Hej, jag kommer från Antipiratbyrån" Kick+ban direkt, utan tvivel.
Tänk efter lite, använd den lilla hjärna ni har, är det smart att stämma sina kunder, gör det att folk vill köpa ens produkter? "Tack för dina pengar, lilla kunden, det här är ett brännbollsträ som vi har tänkt misshandla dig med. Välkommen åter." Så här skriver IDG:
- De har ett ansvar att få folk att inse att det är stöld och inget annat, säger Ludvig Werner
Stöld!? Det är upphovsrätt som är stöld, inte fildelning! När skivbranschen slutar gnälla om "stöld", för det är inte stöld, då kan vi bemöta resten av deras argument, om de har några. Men vill de ha sandlådenivå på debatten, gärna det.

- Trots kampanjer och ny lagstiftning fortsätter musiknedladdningar på nätet som aldrig förr.

Och vad kan det bero på? Kan det bero på, åh, jag vet inte... Att folk hellre sitter hemma än går ut i kylan för att köpa en liten plastbit, att priset är för högt, att för lite går till de som förtjänar mest, att CD-skivan är ett dött, klumpigt och dåligt medium, att DRM är ett problem som inte löser något, att utbudet är uselt?
Kanske tänker de så här, om de tänker över huvud taget alltså.
Direktör X: Hmm... våra kunder vill inte köpa våra produkter. Vad ska vi göra?
Direktör Y: Vi stämmer dem!
Direktör Z: Vi tvingar dem att köpa!
Direktör X: Underbart, mina herrar. Vi börjar så snart som möjligt.

Idioter, om de inte vill sälja sina produkter behöver de inte göra det, men då ska de inte gnälla.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home