Machina libera

Friday, October 28, 2005

In your face, IFPI!

Fråga: Vilket argument är det vanligaste i fildelardebatten, från antipiraternas sida?
Svar: Att branschen förlorar massor av pengar på det.

Fråga: Stämmer det?
Svar: Nej. Det framgår av en artikel som publiceras i Svenska Dagbladet idag. Den påpekar att "tunga" fildelare, som fildelar varje dag, är främst datorkunniga personer, som även mycket aktiva i samhället i stort. Den klargör även att musikindustrin skjuter sig själv i foten, spränger bort hela benet och faller ihop när den stämmer sina kunder istället för anpassa sig och förbättra sina produkter.
Obligatorisk läsning.

2 Comments:

  • Tekniktungt är ordet. Jag tror medelsvensson får det ganska tufft med Daemon Tools, Alcohol, Antiblaxx, cdhide och allt vad som krävs för att överlista media-monopolisternas kopieringsskydd. Jag är ganska bra på datorer men det är tufft för mig också. Tillgången på fri information är själva grunden för demokrati och borde vara en mänsklig rättighet. Dessutom tror jag faktisk inte att branschen förlorar speciellt mycket pengar på det hela. Om jag gillar ett spel så brukar det resultera i en och annan julklapp också!

    By Blogger Christer, at 10/29/2005 11:28 PM  

  • Det räcker med att en enda person överlistar skyddet och släpper ut en enda kopia som inte är "skyddad".
    Daemon Tools är knappast svårt att använda, Piratbyrån tillhandahåller guider om hur man hanterar imagefiler et cetera...

    By Blogger Robin Ekman, at 10/30/2005 12:05 PM  

Post a Comment

<< Home