Machina libera

Tuesday, October 04, 2005

Marknadsekonomiskt självmord

Microsoft uppfinner en DVD som man kan spela upp. En gång. Sen kan man inte se på filmen. Det var ju... smart? Hur kan man tro att man säljer fler produkter om man försämrar dem? Sen kan man ju fråga sig hur de hade tänkt att det skulle funka i praktiken, vad ska skivan göra, formatera sig själv? Spränga sig själv? Brinna upp? Man måste även köpa en ny DVD-spelare. Visst låter det som något kunden vill?
Det finns ingen DRM-teknik som kan funka. Det finns inget sätt att stoppa piratkopieringen. Upphovsrättsindustrin håller på att begå marknadsekonomiskt självmord - man försämrar inte sin produkt, man anpassar sig efter marknaden. Man stämmer inte kunderna, man hotar dem inte, man tar inte ut överpriser och man behåller inte en ineffektiv struktur med många mellanhänder, inte om man vill överleva och tjäna pengar.

Pistolen är laddad och riktad mot huvudet. Vi väntar på att de trycker av.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home