Machina libera

Thursday, October 13, 2005

Storebrorskritik på bästa sändningstid

Kommissionen i tisdags, avsnitt åtta, var om möjligt än mer klockrent än avsnitt fyra. Avsnittet lyckades framföra argument mot övervakning, på ett mycket snyggt sätt. En dialog går så här:
- Alltså, jag förstår inte varför den enskildes rätt måste vara så helig.
- Du förstår inte det.
- Nej, i sådana fall borde det vara ett oerhört integritetsbrott att röntga väskor på flygplatser. Varför får man göra det? Därför att människors liv är viktigare än...
- Deras själar. Vill jag flyga så vet jag att min väska kommer bli röntgad, det är liksom en förutsättning. Med det här förslaget kommer du kunna filma mig var som helst utan att tala om för mig att det finns en kamera. [...] Du kommer kort sagt i varje ögonblick kunna röntga mig utan att jag har en aning. Ja, det kanske är svårt att förstå för någon som bara jobbat på en kvällstidning.
- Och vad i hela friden har kvällstidningar med det här att göra?
- "Här har vi en misstänkt för Anna Lindh-mordet, så här ser han ut. Här är hans hus, här är hans gråtande mamma. Nä hoppsan, vi tog visst fel. Å, här är en ny och hans hund!"
- Men det är en viss skillnad på regeringen och en kvällstidning.
- Hela samhället kommer bli Storebror ser dig, och polisen läcker, alla läcker. Det kommer ut förr eller senare. Jag vill inte att mitt liv ska vara en offentlig handling.
- Vad är viktigast då? Låt oss säga att Bosse Pannben håller på att planera för en giftgasattack i tunnelbanan. Då tycker jag att det känns mer angeläget att vi får tag på honom, kanske att vi kör upp hans bild över hela stan, än att han blir lite illa berörd.
- Och om det inte är han?
- Ja, men då blir hans liv lite mer krångligt ett par år, sen är det glömt. Det är skillnad på det och att tusentals människor dör i en attack.
- Ska en människa, en terrorist, få rasera allt som vi har byggt upp? Ska en person, eller en grupp människor, som uppenbarligen vill skada oss lyckas med sitt uppsåt bara för att vi drabbas av panik? Och saboterar samhället helt på egen hand!

Helt underbart, alla argumenten mot Storebror sammanfattas på bästa sändningstid. Vad händer om man griper fel person, är inte det här vad terroristerna vill? Och det är skillnad på när det sker med samtycke - vill du inte att din väska ska röntgas behöver du inte flyga. Men om man inte vill övervakas av staten - vad gör man då?
Ett av EU:s förslag om datalagring har blivit nerröstat i parlamentet, men det kommer upp igen. Än är kampen inte vunnen, tyvärr. Storebror lever fortfarande.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home