Machina libera

Tuesday, November 01, 2005

DRM är ondska

Sonys senaste DRM-teknik installerar någon form av rootkit när man försöker spela upp en skiva. (Slashdot, IDG, Piratbyrån) Ett rootkit är ett program som gömmer filer, registernycklar eller annat från användaren eller andra program. Det kan användas för att undvika att ett virus upptäcks av antivirusmjukvara. Man vet ännu inte exakt vad programmet gör, men eftersom det inte går att avinstallera och inte ens syns är det antagligen inte något bra. Vad man vet är att det gömmer allt som börjar med $sys$. Programmet startar till och med upp även när datorn startas i felsäkert läge. I värsta fall kan det leda till att datorn inte startar. Hurra för Sony. Tar man bort programmet kan CD-enheten inte hittas av Windows när man startar om. Ännu mer hurra.

De förväntar sig alltså att man ska köpa deras produkter, när man får med ett spionprogram. Det krävs verkligen ett monopol för att agera så, att skjuta sig själv i foten räcker inte för att beskriva detta. Eftersom licensavtalet inte nämner något om programmet, och säger att program som installeras bara kommer att köras så länge användaren vill det, det vill säga tills han eller hon avslutar programmet.

De kan glömma några inkomster från mig i fortsättningen. Jag vill köpa musik, men beter de sig så här, då får de skylla sig själva.

1 Comments:

  • Jag har själv totalt tappat intresset för multimiljardindustrins musik. I stället har jag börjat kolla på independent-artister, folk som själva bekostar sina CD-inspelningar osv.

    Det man möjligen förlorar i häftig inspelningsteknik (independentartister har ju sällan råd att använda värsta superstudion i Sonywood) det vinner man många gånger om i innehåll, spelkänsla och ren glädje.

    Livet är för kort för att bli matad med fördummande miljardmusik.

    Leta gärna lite på guldgruvorna www.cdbaby.com eller www.garageband.com. Det tar lite tid. Man blir inte serverad färdigförpackad målgruppsidentifierad musik. Men belöningen är stor.

    Aldrig mer Sony för min del. Oavsett vad det är (TV, radio, dator... forget it). Jag hade faktiskt en Sonystereo en gång men den var också kass. Ljudet blev aldrig levande.

    I stället för andraklassens Sonypaket bestämde jag mig för att handplocka en bra anläggning - det blev NAD med ett par Missionhögtalare. Mmm.

    Samma sak med musiken som med stereon...

    By Anonymous Anonymous, at 11/04/2005 9:54 AM  

Post a Comment

<< Home