Machina libera

Tuesday, November 22, 2005

Idioter

Sony och skivbranschen fortsätter att visa hur inkompetenta de är. Jag syftar så klart på skandalen med Sonys rootkitskivor. Dummare tilltag får man leta efter. Särskilt länge behöver man faktiskt inte länge, för lite senare sade en chef på Sony att "De flesta användare vet ändå inte vad ett rootkit är, så varför ska de bry sig?" Ett uttalande som i sig tyder på en sådan arrogans att man blir negativt inställd till att någonsin betala för musik igen. Jag vill gärna stödja de band som jag tycker är bra, men jag vill inte ge pengar till monopolistiska företag som behandlar sina kunder på detta vis, som använder mina pengar till att stämma andra kunder och slösar bort dem på att försöka utveckla någonting som vetenskapligt är omöjligt, även i teorin. Jag vill inte stödja ett sådant agerande.

Hur som helst, det som hänt nu är att även RIAA gör ett dumt uttalande. Om det inte är dummare, så är det i alla fall ett bra försök.
the technology they used contained a security vulnerability of which they were unaware

Om man bortser från att själva idén med mjukvaran var att öppna upp detta säkerhetshål, då stämmer det. Det är dock glädjande att Sony nu stäms av delstaten Texas. På 800000 kronor. Per drabbad person. Med detta som bakgrund kan man dra slutsatsen att det ännu inte finns några lagar mot dumhet i USA.

Om fildelning ändå kunde döda skivbolagen.

2 Comments:

  • Det är komiskt också hur mjukvaran som Sony använde innehåller stulen kod från diverse Open-Sourceprojekt. Delar av koden som är stulen kommer bl.a. från DVD-Jons olika projekt.

    Tydligen så är det okej för dem att stjäla, men inte för andra.

    http://www.vnunet.com/vnunet/news/2146295/sony-rootkit-accused-gpl

    By Blogger isecore, at 11/22/2005 5:38 PM  

  • Jag skrev om det tidigare, men det om något är komiskt och värt att upprepa. Vem vill köpa något av företag som fördömmer folk för en sak, men sen gör samma sak själva? Inte jag i alla fall.

    Idioter var ordet.

    By Blogger Robin Ekman, at 11/22/2005 5:48 PM  

Post a Comment

<< Home