Machina libera

Saturday, November 26, 2005

Köp aldrig D-Link

Jag bor hemma hos min mor och styvfar, och vi har en D-Link 614+ router. Problemet är att den routern suger. Vi har fem datorer, varav tre är mina (en low-end server, två PC). Alla är kopplade till routern, varav en med W-LAN. Förut var även min, då enda, dator trådlös. Det var mycket irriterande, eftersom D-Link 614+ har en egenskap som gör att W-LAN går ner med jämna mellanrum. Det var inte direkt roligt, efetrsom man var tvungen att ansluta till IRC igen var femtonde minut och så vidare. Numera använder jag kabel. Det är egentligen inte mycket bättre, för när man har så tung trafik som jag har blir D-Linken överhetttad, då nätagget är allt för svagt. Det är inte heller så kul! Så igår totaldog skitroutern. Inte direkt så att jag sörjer den. Men det är ju inte mycket bättre att inte ha någon internetaccess alls (använder en av bibliotekets datorer i skrivande stund).
Som tur är har jag vissa kontakter, så jag kan förhoppningsvis få tag i en bättre router. Den enda recensionen är mycket positivt inställd till den routern. Det är annat än man kan säga om D-Link 614+, ett litet urval:
Oväntade nedkopplingar vid användning av WLAN

Den medföljande nätaggregatet håller inte måttet. Den är för klen vilket leder
till spontana omstarter då den inte orkar med strömförbrukningen om man kör i
högre hastigheter.

Men så fort du lekar med den, börjar den bli Oootrroolliigg buggig. Det har
flera gånger hänt att den stänger ner sig utan anledning - bara dör. Eller
startas om. Oootroollligt irreterande.

Routern fungerar inte bra om man har för snabb bredband. Produkten borde ha
dragits in helt av D-link.

Den klarar inte av tung trafik, vilket resulterar i att den dör. Vilket är
jättejobbigt om man är en nätverksprogrammere. [...] Har även uppgraderat
firmware:n men det har nu bara resulterat i att routern startas om hela tiden
utan anledning, och drar wlanet med sig ner.

Hubben krachar ofta, svår att konfigurera, w-lanet kopplar ner jämt


Slutsats: Köp aldrig en skitrouter från D-Link. Du kommer att ångra dig.

7 Comments:

  • Gissa vem som mer sitter med en skit-wlan-dlink-router?

    By Anonymous Get, at 11/26/2005 11:59 AM  

  • Den enda "router" dvs NAT som jag skulle använda är den gamla 400Mhz-burken som just nu står och samlar damm inne i en av mina garderober. Såna små NAT-burkar duger för farmor och farfar, men inte mycket mer IMNSHO. En riktig (om än relativt klen) dator med t.ex. IpCop eller Smoothwall är otroligt mycket bättre presterande.

    By Blogger isecore, at 11/26/2005 4:06 PM  

  • Att de-link är skräp är allmänt känt. Det borde du veta om du kallar dig datornörd. ;-)

    By Blogger apa666, at 11/27/2005 6:55 AM  

  • Det var inte jag som köpte den, jag hade inget att säga till om. Jag har hatat den hela tiden.

    By Blogger Robin Ekman, at 11/27/2005 10:07 AM  

  • Jag älskar min D-Link router. Det fungerar perfekt.

    By Blogger Wolfenstein, at 11/28/2005 11:59 PM  

  • Jag har eb D-Link 624+ har exakt samma problem som du verkar ha, förbannat skräp, köp verkligen inte D-Link

    By Blogger Kalle Andersson, at 12/02/2005 12:10 AM  

  • Dlink suger, har precis gått från en Netgear till Linksys, å flashat den me Sveasoftmjukvara, Älska säger ja bara

    By Anonymous Majorn, at 12/02/2005 5:31 PM  

Post a Comment

<< Home