Machina libera

Monday, December 19, 2005

Dagens sjukaste patent

Gammal nyhet, men jag tror inte att någon annan utom Free the mind har uppmärksammat det. En jämte har fått Europapatent på älgformade hamburgare. Helt seriöst. Han har alltså fått patent på att forma lite älgfärs till en älg och sedan steka den.

Jag vet inte om det är sjukare än patenten på en metod att motionera katter genom att röra en laserpekare över en ogenomskinlig yta. Men det är inte friskt. Om man över huvud taget ska kunna patentera något, då ska man i alla fall inte kunna patentera former på hamburgare. Definitivt inte. Man ska inte kunna använda statens makt för att tvinga andra att låta bli att forma sin älgfärs, steka den och sälja den. Det är bara inte rimligt. Det är inte rimligt att jag bestämmer att du inte får göra något med din egendom, bara för att jag har gjort det förut. Det är inte rimligt att jag ska kunna göra det, bara för att enligt någon byråkrat på patentverkets höga godtycke så är min "uppfinning" värd ett statligt monopol. Gränsen mellan vad man kan patentera och vad man inte kan patentera är godtycklig. Ska man kunna patentera affärsmetoder? Så bra, då vill jag ha ett patent på försäljning över disk. Jasså? Passade det inte byråkraten? Ursäkta att jag störde då.

Ska man kunna patentera mjukvara? Mjukvara är i princip implementerad logik. Logik är grunden för matematik. Alltså bör man kunna patentera matematiska lagar och formler, om man kan patentera mjukvara. Gränsen är hårfin. Antag då att någon patenterar en matematisk formel, kanske en deriveringsregel. Är det "to promote the progress of science and the useful arts"? Det är som sagt ett av de största problemen med patent - gränsen mellan vad som kan och vad som inte kan patenteras är godtycklig. Dessutom har man ingen rätt att tvinga andra att inte tillverka en viss produkt. Om någon uppfinner en produkt A, kan han inte ha någon rätt att tvinga alla andra att inte tillverka A, förutsatt att de inte har ingått ett avtal med honom. Men då är frågan - hur påverkas någon som hör talas om A och sedan tillverkar A, utan att ha ingått ett avtal med uppfinnaren?

Det finns vissa som invänder att patent kan ha goda effekter på marknaden. Frågan är om libertarianism handlar om att skapa goda effekter, eller om frihet och principer. Läkemedel nämns ofta som ett exempel där patent kan vara nödvändigt. Utan patent inga läkemedel lyder resonemanget. Jag tvivlar på att det skulle hända. Jag kan tänka mig att läkemedelsföretag avtalar med varandra att ingen får sälja den andres produkter. Eftersom det finns en efterfrågan på läkemedel kommer läkemedel att finnas. Eller hur var det med tilltron till marknaden?

För att åter behandla älgburgarpatentet, hur kunde patentet godkännas? För att ett patent ska godkännas får det inte vara uppenbart för personer med kunskap inom området. Ursäkta mig, men sen när är det en gigantisk bedrift att forma älgfärs på ett nytt sätt? Det är bortom mitt förstånd. Vilken kock som helst skulle ju kunna komma på idén att göra hamburgare med älgform...

Att tvinga andra att avstå från att forma sin rättmätigt ägda älgfärs till älgar och sälja denna är inte ett rättfärdigat användande av statens våldsapparat!

3 Comments:

  • Jag tror jag ska forma mig en älg, nästa gång jag steker älghamburgare (händer inte så värst ofta).

    Till skillnad från mjukvara kräver läkemedel mycket större kostnad i utveckling, så det är väl därför. Varför ska vi stå för alla kostnader, när sedan alla kommer att kopiera oss? Vad jag vet så kopieras de mest kända läkemedel hejdlöst redan idag i Asien. Det verkar de överleva i alla fall.

    By Anonymous Jon Åslund, at 12/19/2005 9:43 PM  

  • Patentsystemet har för länge sen passerat all rim och reson.

    Hela meningen med patentsystemet var att uppmuntra utveckling, men idag så används det för att hindra utveckling.

    Sen att man kan ta patent på helt jävla sjuka grejer är ju sanslöst.

    Jag tror jag ska söka patent på en syreskapande koldioxidomvandlar, placerad i en miljövänlig rund lerform innehållandes ekologisk materia - dvs en krukväxt.

    By Blogger isecore, at 12/20/2005 6:23 AM  

  • > Frågan är om libertarianism handlar
    > om att skapa goda effekter, eller om
    > frihet och principer.

    Skapa goda effekter, förstås. Problemet med de här patenten är att de har övervägande dåliga effekter.

    By Blogger apa tycka, apa skriva, at 12/21/2005 2:22 AM  

Post a Comment

<< Home