Machina libera

Sunday, December 11, 2005

"Gratisreklam är STÖLD!"

I alla fall om man får tro dem som vill stänga ner websiter som erbjuder låttexter. Vill de inte ha gratisreklam får de väl slippa det.
oauktoriserat användande av låttexter berövar låtskrivare möjligheten att försörja sig, och är samma sak som stöld
Stöld förutsätter att någon blir av med något. Stöld innebär att man hindrar ägaren av egendom från att använda den på det sätt han önskar. Om något är stöld så är det väl att säga att det är olagligt att trycka på sitt tangentbord enligt ett visst mönster, bara för att någon annan har gjort det tidigare?
Sen ska man också tänka på att låttexter snarare ökar intresset för musik. "Oj, jag läste texten till den senaste hitlåten på nätet! Nu kommer jag inte köpa den, och skivbolagen går under! Teh horror!" Vad tänker de egentligen med? Om något ökar väl låttexter på internet snarare låtskrivares möjligheter att försörja sig, dels kan de på ett enkelt sätt hitta inspiration, dels ökar som sagt intresset för deras musik. Men nej då, gratisreklam är stöld och ondska och dekadent och omoraliskt och källan till alla problem i hela världen. Det säger sig ju självt.

Eller så är de helt enkelt rädda för att människor ska upptäcka hur mycket mainstreammusiks texter suger. Är det bara jag, eller känns det som om all musik nuförtiden är samma gamla kärlekshistoria om och om igen, utan variation, utan originalitet? Tacka vet jag fyrtio minuter långa episka låtar och konceptalbum. Å nej. Nu gjorde jag gratisreklam. Förlåt, jag menar naturligtvis att jag STAL musik. Hur ska dessa kämpande människor nu överleva, när jag har ökat intresset för deras verk? Tänk vilken ond människa jag är.

Är det piraternas fel att upphovsrättsbranschen begår självmord?

14 Comments:

  • Oops, I did it again!

    Yeah man.

    By Anonymous MMN-o, at 12/11/2005 3:23 PM  

  • De är fan roligt att läsa hur skivbolagen fäller krokben på sej själv..

    By Anonymous Majorn, at 12/12/2005 7:44 AM  

  • Musik/filmbolagen borde ta och stämma media varje gång fim/musikindustrin säger något dumt när det står om det i tidningarna för att det är också gratisreklam.

    By Anonymous Anonymous, at 12/12/2005 3:59 PM  

  • Att göra sig pengar på lägga ut låttexter på internet är mig veterligen redan förbjudet i Sverige (det faller under upphovsrätten) och pengar lär det bli för de största låttextsidorna i form av reklamintäkter. Själv skulle jag inte ha något problem med att mina låttexter spreds, men jag skulle allra minst vilja veta i vilket sammanhang. Jag är därför helt för denna typ av upphovsrätt och skulle (om jag hade resurserna) gladeligen stämma folk som utnyttjar mina låttexter för att locka folk till sina sidor om jag av någon anledning inte vill vara delaktig i deras verksamet. Jag röstar för att fråga först och publicera sedan, det är inte bara gott uppförande utan dessutom rätt och riktigt enligt lagboken.

    Att det sedan kan se ut som att musikbranschen hugger sig i foten är en annan sak och något jag håller helt med om. Det verkar som att de blir mer och mer rabiata i sin jakt på att överleva och samtidigt fortsätta i gamla spår. Har de hört talas om anpassning?

    By Blogger Anna, at 12/12/2005 5:05 PM  

  • Nu vet jag inte om jag vill klassa reklamintäkter som att man tjänar pengar på andras verk...
    Dessutom är det väldigt stor skillnad på vad lagboken säger och vad som är rätt och fel.

    By Blogger Robin Ekman, at 12/12/2005 5:33 PM  

  • Reklam? Nä...

    By Blogger deep|ed, at 12/13/2005 1:23 AM  

  • Enligt det kundfientliga tänk som denna bransch redan dras med så skulle det ju då kunna verka rimligt med ett högre pris för de cd-skivor som innehåller ett texthäfte. Observera gärna att jag sägre högre och alltså inte lägre för de skivor som INTE innehåller texthäftet. Undrar just när en motsvarighet till kassettersättningen kommer att dyka upp för t.ex. gitarrsträngar. Dessa kan ju användas för att framställa (t.o.m. offentligt) kopior av den musik som man har lyssnat på. Hmmmm, kanske ett hörselfilter som stryper all hörsel så snart musikbranschen bedömer att man har hört tillräckligt av "deras" musik.

    Dumhet läggs till dumhet och de enda förlorarna är skivbolagen OCH de artister som de säger sig måna så mycket om. Rysligt!

    By Anonymous Erik, at 12/13/2005 1:51 AM  

  • Organisationen MPA i USA gapar just nu efter fängelsestraff för folk som har mage att lägga ut gitarrackord på nätet.

    Visst. Gör det.

    Men stäng då för h-e AV skräpet som mot min vilja bankas in i skallen på mig så fort man går ner för gatan eller förbi ett skyltfönster eller in i ett varuhus eller växlar TV-kanal. Så att jag SLIPPER höra dyngan helt!

    Jag vill inte bli påprackad senaste skräplåten med Madonna eller Britney eller Oasis eller Eminem en sabla gång till.

    Sony BMG lade till och med in datavirus på sina dyra ORIGINALskivor så att CD-spelarna går sönder. Seriöst...

    Hoppas hela musikindustrin går under.

    Independent.

    By Anonymous Anonymous, at 12/13/2005 9:23 AM  

  • Ja, vänta, vi kan ju lägga ut låtarna på nätet också, och varför inte hel aböcker och filmer! Det är ju trots allt bara "gratisreklam".

    Herregud, kan vi inte bara ge bort filmer på DVD:er också! Det är ju bara gratisreklam!

    Gud så dumt.

    By Blogger Lennart Regebro, at 12/13/2005 12:32 PM  

  • Nerladdning av musik och tv-serier är i princip gratisreklam, ja. Jag har köpt flera skivor efter att ha laddat ner musiken. Detta ångrar jag dock djupt numera, eftersom skivbolagen beter sig på ett sätt som jag inte vill stödja. Tv-seriers natur gör att nerladdning blir till gratisreklam. Man laddar ner ett avsnitt och ser det, tycker man om det så ser man resten. Vipps så har man fått en ny tittare. Problemet ligger bara i att avsnitten sänds tidigare i USA än i Sverige, men det är å andra sidan inte piraternas fel.

    Med film är det faktiskt svårare, en film ser man bara en eller två gånger, men bio är ett ganska stort mervärde när det gäller filmtittande. Det är betydligt trevligare att titta på film på bio med någon vän än det är att titta på film på datorskärmen ensam. Och popcorn är ju alltid gott.
    Det finns inte heller någon statistik som visar på att biobesöken går ner, och om en sådan undersökning publiceras ska man ta den med en rejäl nypa salt. Vissa år kommer nämligen inga storfilmer. Ta tillexempel undersökningen som påstod att biobesöken hade gått ner ett visst år. Problemet låg i att året före hade den sista Sagan om Ringen-filmen haft premiär, och det året kom inte heller någon Harry Potter-film. Det är svårt att jämföra besöksstatistik om man inte tar hänsyn till vilka filmer som gått på bio.

    Fildelning handlar mer om att lathet än snålhet. Jag betalar gärna för musik (dock inte för drm-skadade filer), men jag orkar inte lyfta på min ända och gå ner till skivaffären.

    By Blogger Robin Ekman, at 12/13/2005 2:33 PM  

  • Jag tycker själv att det är smidigt och enkelt att hämta musik och diverse annat från nätet. Jag håller även med om att musik industrin mf hanterar detta otroligt klantigt, har själv en kompis som lagligt köpte och laddade hem Rolling stone nya skiva. Men sen kunde han inte bränna ut dom filerna på en cd utan var tvungen att "olagligt" ladda hem skiva för att kunna bränna ut den. Gissa om han kommer att handla lagligt nästa gång?? Däremot är det väl självklart att det ur ett lagligt perspektiv är olagligt att sprida någon annans verk, oberoende om det är musik filmer eller låttexter utan dennes tillstånd. JAg skulle inte vilja att mina egna verk, min svett och anstängning skulle spridas utan min tillåtelse. Samma regler måste ju faktiskt gälla på internet som i övriga samhället

    By Anonymous Anonymous, at 12/13/2005 4:00 PM  

  • Det är intressant att det faktiskt FINNS artister som tycker att fildelning är bra. Jag själv roar mig att göra lite låtar på min dator, och trots att det inte är några mästerverk direkt, så delar jag gladeligen med mig av dem via DC, om någon skulle hitta dem och ladda ner av dem, förstås. Jag ska även tillverka en hemsida med musiken på när jag hittar ett lämpligt ställe att ha den på. Letar man lite kan man hitta en hel del gratis musik. (för privatpersoner alltså) Jag har 1,5GB lagligt nedladdad musik. Om dessa artister känner att det är rätt att sprida själva låtarna, varför skulle det vara olagligt att dela med sig av texterna? Sedan att en text dyker upp i ett sammanhang som författaren inte samtycker till är ju en helt annan fråga. Det är inte copyright det handlar om då.

    På det stora hela tycker jag inte om när vår frihet blir inskränkt på det vis som nu sker. Information ska vara fri, och att sprida en text och att tjäna pengar på en text är det lika stor skillnad på som på att dela och stjäla. Om jag delar med mig är det någon som FÅR något. Om jag stjäl är det någon som BLIR AV med något. Ska det vara så svårt?

    Självklart ska det även i fortsättningen vara olagligt att tjäna pengar på andras verk. Det är jag inte ett dugg emot.

    By Blogger Vidde, at 12/13/2005 7:11 PM  

  • Jag tror att den stora vitsen med att ha copyright på låttexter är att inte någon annan ska komma och göra en egen låt med samma text. Dvs stjäla den rakt av. DÄR kan man tala om att stjäla den, men det är ju knappast stöld när någon läser låttexten, det ökar ju bara intresset för låten i sig. Det som det handlar om nu är att musikindustrin håller på att genomföra en ny världsordning. Tänk på saken. De är så oresonligt fascistiska i sitt tänkande och lyckas genomföra lagändringar i länder världen runt som undergräver vår tryckfrihet och integritet. Hur länge tror ni detta kommer pågå? Jo, det ska jag berätta, tills vi säger ifrån på skarpen. Det har vi inte gjort än, just nu är vi i fritt fall och om vi inte gör något kommer det inte dröja många år innan vi måste ha licens för att göra musik, för att andas, för att ha sex och den som kommer se mest av vad vi gör i sovrummet är inte ens vi själva, nej det är en chef på Sony BMG som stiftat igenom lagar för att vi ska ha 10 kameror i varje rum för att kontrollera att vi inte gör nåt fuffens. Luktar franska revolutionen fast i modern tid och på större skala.

    By Anonymous Mind, at 12/13/2005 7:25 PM  

  • Undrar om dom tänker ta ut en avgift i skivbutiken eller på biblioteket om jag läser texten i häftet som följer med CD:n... I synnerhet på biblioteket eftersom jag ju inte köper skivan.

    By Blogger Freja, at 12/13/2005 7:39 PM  

Post a Comment

<< Home