Machina libera

Monday, December 12, 2005

Politiker är ett ohederligt yrke

Detta kommer låta väldigt anarkistiskt, men...

Politiker är utan tvekan världens ohederligaste yrke. Som politiker får man betalt för att använda statens våldsapparat. Man får betalt för att bruka våld. Det finns inget sätt att hålla en politiker personligt ansvarig för något, om man inte är politiker själv. Vart fjärde år får man välja en politiker. Sen får man hoppas att det har någon påverkan, och sen stå ut med resultatet i fyra år. Sen upprepar man processen. Alla politiska beslut uppehålls med våld. Bara för att våldet inte används så ofta betyder det inte att våldet inte finns där. Hur mycket man än abstraherar våldet så är det tvång. En politiker tjänar alltså pengar på att utöva tvång. Om man inte är nöjd med en politikers tjänster kan man inte heller byta, utan man tvingas att lyda politikern.

Hora är ett hederligare yrke än politiker. Horor säljer i alla fall något som folk vill ha, den som inte vill ha det slipper köpa det. Den som är missnöjd med tjänsten tvingas inte fortsätta att köpa den av samma person. Den som inte vill ha tjänsten slipper betala för den.

Politiker är att jämföra med rånare när det gäller hederlighet.

5 Comments:

  • Fantastisk analys!

    By Blogger Erik Hultgren, at 12/12/2005 8:24 PM  

  • "Hellre hora än politiker" - tryck detta på en t-shirt och jag kommer att köpta den direkt.

    By Blogger Erik Sandin, at 12/13/2005 7:22 PM  

  • T-shirt vet jag inte, men KnappNU finns ju.

    By Blogger Robin Ekman, at 12/13/2005 7:58 PM  

  • "Detta kommer låta väldigt anarkistiskt, men..."

    Vad är fel med att vara anarkistisk, det är bara alla kontrollerande makter som spridit propagandan om att anarkism är idioti.

    By Anonymous axon, at 12/14/2005 9:19 AM  

  • Politiker är ibland ohederliga

    En dag när jag blir riktigt stor, ska jag skriva en bok och berätta vad jag varit med om. Jag ska skiva den så bra jag bara kan. Sedan ska berätta så att alla lyssnar jättenoga. Jag vill att inga människor ska behöva vara rädda mer och mina ord ska aldrig få bli tysta. Boken ska spridas bland alla dom som är snälla och förstår och sen till alla dumma så att dom också förstår.

    By Anonymous Max Hobstig, at 4/25/2006 10:16 PM  

Post a Comment

<< Home