Machina libera

Wednesday, December 07, 2005

Satir? Nej

Den satiriska tidningen The Onion som parodierar nyheter hade en artikel för två veckor sen. Rubriken var "RIAA Bans Telling Friends About Songs". Inte helt otroligt, egentligen. Jag trodde i all min naivitet att det bara var ett skämt. Ett mycket roligt och lyckat sådant dessutom. Satir är som roligast när den är trovärdig.

Så är det inte. En organisation för europeiska utgivare anser nämligen att sökmotorer är oetiska och minskar deras vinster. Poängen är att en sökmotor tjänar pengar på utgivarnas upphovsrättsskyddade material. Jaha. Det man syftar på är främst Google news. Som inte ens visar annonser. Hur dum får man vara? Poängen med en sökmotor är att hjälpa folk att hitta information. Poängen med internet är att sprida informationen. Det är fullständigt absurt att klaga över ren och skär gratisreklam.
Google news läser av en drös nyhetssajter och kategoriserar nyheterna och visar de första två meningarna eller så, ibland inkluderar man en bild. Hur kan man över huvud taget hävda att det skulle vara skadligt? Hur dum är man inte om man klagar över att andra gör reklam för ens produkter, utan att man ens behöver lyfta ett finger. Är inte meningen med Google news att hjälpa människor att hitta nyheter? Är det inte kapitalism applicerad på information, att den som producerar bäst information och samanställer den bäst får flest läsare? Det är antagligen det de är rädda för. Att behöva anpassa sig och förändra sig.
Balsemao said consumers were drawn online by free content but this needed to change, he said.

"The value of content must be understood by consumers so that new business models can evolve. Industry must have legal certainty and the confidence that their intellectual property will be protected.


Kunden har alltid rätt? Glöm det. Visst går det att skapa betaltjänster på nätet. Det går. Men det är inte direkt det bästa man kan göra. Betaltjänster tenderar att vara ganska impopulära, och reklam är mycket bättre. Textbaserad reklam alltså. Allt annat filtrerar jag bort, all annan reklam är bara slöseri med datorkraft och distraherande. Man försöker tvinga på kunderna åsikter, istället för att anpassa sig. Man kan inte tvinga sina kunder att tycka en sak för att utveckla en ny affärsmodell, det är ju precis tvärtom. Kunderna tvingar fram en ny affärsmodell genom sina åsikter.

Dessa dinosaurier förtjänar verkligen att dö. De gräver sina egna gravar och klagar sedan över det.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home