Machina libera

Thursday, December 22, 2005

Skrämmande julklapp från polisen

Polisen vill förbjuda anonyma kontantkort, för att annars kan man ju inte hålla reda på vem som ringt vem. Inte nog med att man vill installera trojaner på folks datorer, man vill alltså tvinga försäljare av kontantkort att lagra namnen på dem som köper kontantkorten.

Återigen måste man ifrågasätta om detta kommer leda till att fler skurkar fångas. Kan man inte bara uppge ett falskt namn? Eller helt enkelt låta bli att använda mobil... Nu står det faktiskt i artikeln att utredningen menar att "förbudet inte bör införas nu", men det är ju ingen garanti för någonting. Det där lilla ordet "nu" spelar en avgörande roll. Utan det ordet skulle meningen betyda att förbudet inte borde införas alls. Nu menar utredningen att förbudet inte kan införas nu, antagligen eftersom reaktionerna skulle bli för negativa. Men vänta bara! Thomas Bodström och hans polare kommer bara att avvakta. Och sen, när man minst anar det går förslaget igenom. Då har vi tagit ännu ett steg mot storebrorssamhället, mot Bodströmsamhället.

Snart osäkrar jag min k-pist... De kan ju lika gärna komma hit och montera kameran i mitt sovrum nu. Men de ska inte tro att de kan göra det utan motstånd!

1 Comments:

  • Senast jag var i Sverige köpte jag kontantkort för att använda under besöket.
    Det kunde jag redan då (oktober) inte få utan att uppge namn "postnr där jag bor".

    Gav postnr till min mor, eftersom utländska inte gick för sig.

    Men som svar på frågan:
    de flesta i elektronikaffärer tjänar inte så mycket, och bryr sig nog föga om att registrera folk. En hundring under bordet borde fixa så du kan registrera dig som "Lars Svensson i Hägersten" eller något liknande.

    By Blogger Wille, at 12/22/2005 7:44 PM  

Post a Comment

<< Home