Machina libera

Thursday, December 15, 2005

To: isegelstrom@europarl.eu.int

Angående EUs beslut om teledatalagring har du i diverse medier sagt så här:

"Vi har tryggat den personliga integriteten och de mänskliga rättigheterna plus att Europas poliser får moderna hjälpmedel att bekämpa brottslighet."

Jag vill veta exakt hur du motiverar detta påstående. Artikel åtta i Europakonventionen lyder så här: "Everyone has the right to respect for his private and family life, his home and his correspondence.". Artikel tolv i de mänskliga rättigheterna lyder: "Alla har rätt till skydd för sitt privat- och familjeliv, sitt hem och sin korrespondens." Om det inte är en kränkning av privatlivet att lagra uppgifter om alla samtal jag ringer, om det inte är en kränkning att lagra uppgifter om alla mail jag skickat, då kan ni lika gärna montera upp en kamera i mitt sovrum och övervaka mig dygnet runt. Allt för att trygga integriteten.

Förklara för mig hur man tryggar de mänskliga rättigheterna och integriteten genom att inskränka dem.

Jag förväntar mig inget svar. Jag känner på mig att en människa som avskaffar privatlivet med motiveringen att hon skyddar detsamma inte känner för att förklara hur hon får det att gå ihop. Då skulle hon ju framstå som dum, vilket hon inte alls är! "Do not attribute to malice what can sufficently be explained by stupidity" lyder ett välkänt uttryck. Men så här dum kan man bara inte vara. Alltså rör det sig om illvilja. Vilket inte är så otroligt när det gäller en politiker...

Jag ska knåpa ihop ett mail till sossarna i EU-parlamentet, som var de enda som röstade för avskaffandet av integriteten. Det ska bli intressant att se hur de svarar... Om de gör det över huvud taget alltså.

1 Comments:

  • Jag ställde precis samma fråga, och har också fått "svar". Fast naturligtvis är det bara en påse trams..

    http://www.gardebring.com/version7/permalink.aspx?articleid=91

    By Anonymous Anders Gardebring, at 12/19/2005 5:59 PM  

Post a Comment

<< Home