Machina libera

Thursday, December 22, 2005

Vem ligger bakom reklampostern?

Denna bild på Thomas Bodström cirkulerar just nu i bloggosfären. Det inlägg som ligger högst upp på knuff.se just nu är Jinges "Bloggare hjälp till att sprida denna bild på Bodström", där Jinge samlar några varianter på bilden, och uppmanar andra att sprida den för att protestera. Jinges uppmaning låg även överst på intressant.se. Många andra bloggar har uppmärksammat bilden, som ibland kallas för reklamposter för Bodströmsamhället.

Bilden länkades först till i en kommentar på Copyriot, undertecknad av signaturen frags. Vem han är framgår inte, men han utger sig för att vara bildens upphovsman. Om detta stämmer kan man aldrig veta, men det förefaller troligt.
frags said...
Gjorde en obligatorisk satirbild: http://web.telia.com/~u85322465/bodfors.jpg

Bilden var dock då en annan, inte den bild som nu sprids. Den gamla bilden föreställde en poster med rubriken Snart är det valår. Under rubriken fanns bilder på Göran Persson och Thomas Bodström, som sade "Vi ser dig nog." Längst ner stod det "Välj rätt röstsedel". Jag länkade till denna bild i ett tidigare blogginlägg. Inlägget länkades sedan till av Aikidikidiko.
Men sedan ändrades bilden till den numera välkända versionen. Inlägget länkades till av trancecom.se. Därifrån spred bilden sig till Jinge, och via Jinge till många andra bloggar. Bilden har även länkats till på engelskspråkiga sidor, till exempel här och här.

Slutsatsen är alltså att det troligen var jag som startade spridandet av bilden, om än omedvetet. Jag kan inte hitta någon annan blogg som var tidigare med en länk till bilden, men om en sådan finns tar jag gärna emot bevis.

Bloggare som länkat till bilden:
Trancecom, Louise P, Amir Sariaslan, Blog Dizz, Jinge, Daniel Lundh, An Effete Feminism Tofu, Erik Hultgren. Fler läggs till när jag hittar dem

5 Comments:

  • Det skulle vara kul att veta -alla- turer som bilden har tagit. Jag kollade runt, och har fått en mängd mail, så jag skulle tro att den ligger på 50-60 sidir minst nu.

    Thepiratebay.org har den oxo. Minst en riksdagsman har den på sin blogg (v).

    Men det är väl så på nätet, lite av en lavin när det väl börjar.

    En bra idé var det under alla omständigheter. Budskapet klockrent. Bodström är knappast de mänskliga rättigheternas bästa vän..

    By Blogger jinge, at 12/22/2005 3:17 PM  

  • Absolut. Tack vare bloggportaler som technorati och knuff.se borde man kunna spåra i alla fall vissa turer.

    Intressant att den har spridit sig så långt... Just att det blir som en lavin är något av internets och framför allt bloggarnas styrka. Bloggutmaningen tidigare i år visar ju på hur internet låter smarta idéer komma fram på ett helt annat sätt.

    By Blogger Robin Ekman, at 12/22/2005 3:33 PM  

  • Såg en liknande förut:

    http://img394.imageshack.us/my.php?image=rorlighet5rg.jpg

    By Anonymous Mismatch, at 12/22/2005 6:40 PM  

  • du menar den här: http://zash.no-ip.org/pic/bodfors.jpg
    -zash

    By Anonymous Anonymous, at 12/22/2005 7:47 PM  

  • Jag länkade till bilden men tog bort länken då den ändrades till en annan.

    Då sparade jag ner bilden till egen plats samt skalade ner den för att passa min blog.

    By Blogger isecore, at 12/22/2005 8:09 PM  

Post a Comment

<< Home