Machina libera

Friday, January 13, 2006

Böcker som påverkat mig

Ninjaekonomen uppmanar andra bloggare att skriva om vilka böcker som har påverkat dem mest. En av de första böckerna jag läste, som ändrade på mitt sätt att tänka, var Dune och de fem uppföljarna. Jag kom först i kontakt med Dune genom Iron Maidens låt To Tame a Land, från albumet Piece of Mind, som är baserad på boken. Jag lånade boken på biblioteket och läste ut den - den fängslade mig på ett sätt som få böcker klarar av, kanske mest på grund av dess enorma universum. Att påstå att Dune är sci-fis motsvarighet till LotR är en underdrift. Numera äger jag alla böckerna (i originalversion, naturligtvis) och har läst dem alla flera gånger. Dune påverkade mig, Herbert visar med stor skicklighet hur farligt fanatism och dyrkan av en stark ledare är, och även vilket kraftigt vapen religion kan vara. Uppföljarna är om möjligt ännu bättre (slutet av fjärde boken i ordningen, God Emperor of Dune, är mycket rörande). Den sista boken, Chapterhouse Dune, innehåller många intressanta diskussioner om makt, staten och byråkrati. Det var inte förrän nyligen som jag fick reda på att Frank Herbert antagligen sympatiserade med libertarianismen, men många citat och händelser i böckerna tyder på det. Till exempel följande citat ur Chapterhouse Dune:
"Have they taught you about democracy?"
"Yes, sir. That's where you vote for --"
"That's where you distrust anyone with power over you!"
All governments suffer a recurring problem: Power attracts pathological personalities. It is not that power corrupts but that it is magnetic to the corruptible. Such people have a tendency to become drunk on violence, a condition to which they are quickly addicted.
Power attracts the corruptible. Suspect all who seek it.

Ett annat tema som återkommer (tydligt i Children of Dune) är hur människan anpassar sig till svåra omständigheter och övervinner dem. Intressant är att Stephan Kinsella också gillar Dune.

En annan bok som influerat mitt tänkande och mina åsikter är Ayn Rands Atlas Shrugged. Jag antar att den inte behöver någon presentation. När jag först kom i kontakt med Rands idéer var jag kritisk, jag stöddes bort av egoismen som hon förespråkade. Men när jag väl läste boken insåg jag hur fel jag haft, och även om jag inte vill bekänna mig till objektivismen måste jag hålla med tant Rand i många frågor, men inte i alla.

Andra böcker som jag anser värda att nämnas är Till världskapitalismens försvar, och Bastiats Det man ser och det man inte ser.

Uppmaningen går vidare till läsarna - vad har ni läst som fått er att tänka till?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home