Machina libera

Tuesday, January 31, 2006

Till alla moraltanter

Rätten att slippa höra/se något existerar inte. Att säga det är att förneka folk den mest grundläggande rättigheten som finns: rätten till sin egen kropp. Att påstå att man har rätt att slippa höra något är att påstå att man har rätt att bestämma att någon annan inte ska forma vissa ljud med sina stämband och sin tunga, bara för att man valt att associera dessa ljud med något otrevligt. Det är rent och skärt slaveri.

Bara så att ni vet det.

6 Comments:

  • Visst, censur är klurigt, men din tes legitimerar ju istället andra typer av övergrepp, nämligen den talandes övergrepp på de som tvingas lyssna. Har inte en mobbad rätt att slippa höra ständiga verbala kränkningar t ex? Om mina verbala/skriftliga/bildliga/ljudliga uttryck kränker andra människor, varför ska jag ha en oinskränkt rätt att uttrycka mig på ett visst sätt? Du verkar utgå från att ord i sig aldrig kan skada, det tycker jag verkar vara ganska ogenomtänkt.

    /Andie

    By Anonymous Andie, at 1/31/2006 5:58 PM  

  • Lite komiskt utspel från en påstådd liberal..

    Brukar inte liberlismens talesätt vara.. "Varje människa ska ha rätt att leva sitt liv precis så som de själva önskar, sålänge de inte inkräktar på andra människors lika rätt."

    Vet inte specifikt vad du pratar om.. men i min värld så inkräktar du på "min lika rätt" genom att tvinga mig att lyssna på något jag inte vill höra..

    By Anonymous HiDe, at 1/31/2006 11:48 PM  

  • Gillar ni inte vad någon annan säger? Slå dövörat till och/eller gå därifrån. Jag kan iofs sträcka mig till att inte tillåta direkta hot, men annars är det bara att genomlida den fruktansvärda psykiska tortyr som det innebär att lyssna till andra.

    Låt mig föreslå följande högteknologiska hjälpmedel för eder "rätt att inte höra sånt jag inte tycker om": http://tinyurl.com/cc6aj

    By Anonymous Jäger, at 2/01/2006 12:15 AM  

  • Jag tar mig friheten att svara å liberalismens vägnar här:

    Brukar inte liberlismens talesätt vara.. "Varje människa ska ha rätt att leva sitt liv precis så som de själva önskar, sålänge de inte inkräktar på andra människors lika rätt."

    Jo, på ett ungefär.

    Vet inte specifikt vad du pratar om.. men i min värld så inkräktar du på "min lika rätt" genom att tvinga mig att lyssna på något jag inte vill höra..

    Det där kräver en exakt specificering av vad "att tvinga mig att lyssna på något jag inte vill höra" betyder.

    By Blogger apa666, at 2/01/2006 2:44 AM  

  • Håller fullständigt med. Det är hemskt att bestämma vad människor får säga baserat på vilka känslor det kan väcka hos de som lyssnar. Freedom of speech.

    By Anonymous Stefan, at 2/01/2006 10:55 AM  

  • Så här är det, att du bestämmer över din egendom. Om du bjuder in mig till ditt hus har du all rätt i världen att köra bort mig, med eller utan anledning. Så långt har du en rätt att slippa höra något. Men du har ingen rätt att slippa höra, läsa eller se något om jag säger, skriver eller gör detta på min egendom, eller egendom som tillhör någon som tillåter mig att göra detta.
    Det innebär alltså att du har rätt att ta bort min kommentar från din blogg, men du har inte rätt att slippa läsa vad jag skriver på min blogg - vill du inte läsa det, så gör inte det. Samma sak med Muhammed-bilderna i Jyllandsposten. Vill man inte se dem, så läser man inte tidningen. Men man har ingen rättighet att slippa se sådana bilder.

    By Blogger Robin Ekman, at 2/01/2006 12:39 PM  

Post a Comment

<< Home