Machina libera

Friday, January 13, 2006

Ytterligare en bra sammanfattning

Jag anser att immaterialrätt är som att förhindra att någon annan får tag i min ärligt inhandlade liter vatten när jag häller den i havet. Jag kan inte försvara min egendom om jag häller den i vattnet. Jag kan inte ens märka om någon "tar" den. Om jag inte vill att någon skall få tag i mitt vatten skiter jag i att hälla den i havet eller kräver betalt för att hälla det i havet. Jag gnäller inte efter att jag hällt det i vattnet.

Länk.

Uppdatering: Samma tråd innehåller ett annat mycket bra citat, om avtal och upphovsrätt:
Person A och B avtalar om att B ej får föra vidare information han får från A. B ger sedan denna information till C, utan att C vet att det är ett kontraktsbrott för B att ge bort informationen. Nu har således C informationen, men ingen äger den(om man inte erkänner immaterialrätt, vilket dock skulle göra argumentationen onödig). Om ingen äger informationen, kan ju inte heller C vara på något sätt påverkad av ett kontrakt som B har skrivit under.

Ett till problem är att om C har fått informationen och redan lärt sig något av den, kan han inte lämna tillbaka informationen, hur ska C straffas för detta? Ska man bränna bort de neuroner som han använder för åtkomst till denna information? Eller ska B tvingas betala för C:s informationsanvändning?

Ett liknande exempel förekommer i Against Intellectual Property, på sidan 41.

3 Comments:

  • Jag kan tipsa om en liten CD-butik på nätet där (13 januari 2006) drygt 118 000 (japp!) oberoende artister säljer sin musik privat och via egna småbolag. Naturligtvis helt lagligt.

    Släng ut de stora skivbolagen.

    Gå till CDBaby och provlyssna, botanisera bland ändlös genuin musik som aldrig strypts och fördummats av marknadsförare med dollartecken i ögonen men boxhandskar på när de någon gång mot förmodan försöker ta ens ett G7 på gitarren.

    På CDBaby får du höra musik du aldrig hört tidigare. Varför inte köpa några CD-skivor - artisterna själva får mellan 6 och 12 dollar per såld skiva!

    http://cdbaby.com
    http://cdbaby.com/about

    Även www.garageband.com är bra.

    Detta är ingen spam utan bara ett alternativ som tydligt visar att jättestora skivbolag behövs inte.

    Framför allt - dumpa Sony Music aktivt och för all framtid. De har lagt rootkitvirus på sina original-CD-skivor för att smitta DIN dator!

    Mööh.

    By Anonymous Kossan som rymde, at 1/13/2006 11:47 PM  

  • Ibland funderar jag på om jag kanske borde starta en ko-blogg från vilda skogen i stället för att klampa in och snylta på din blogg stup i kvarten.

    Samtidigt är det ju så många som bloggar nuförtiden så jag undrar om det är lönt. Jag är inte så ung längre (46 år) och jag vill hinna med att leva några år i frihet innan jag lägger mig under någon korkek och blir till en blomma eller nåt.

    Jag minns att innan jag rymde så försökte bonden och drängen skrämma mig med både vargen, lodjuret och järven. Det är så farligt där ute, sa de. Du är tryggare här hemma. Här får du nyttigt foder varje dag. Man är dum om man ger upp en så fin trygghet, sa de.

    Brumm, brumm, brummade Scanbilens motor på gårdsplanen, och så blev det tyst inne hos grisarna.

    Men nu har jag varit på rymmen i ett par år och jag har inte sett skymten av någon varg. Ett par vildsvin har jag sett, men de var upptagna med att böka upp tryffel och brydde sig inte om en vild kossa.

    Och gott grönt gräs har jag hittat. En bit utanför det gamla elstängslet. Och jag slapp stå i lagårn hela vintern. Kunde gå ute. En vecka satt jag inne i ett fuktigt skjul och tryckte när det slabbade ner lite hagel och blaskregn. Frös lite. Men annars har det inte behövts.

    Vi får se. Jag ska lunka iväg lite längre bort ett tag nu men jag ville egentligen bara tacka för att jag fick stanna till lite.

    Mööh.

    By Anonymous Kossan som rymde, at 1/14/2006 12:03 AM  

  • Jag tycker att du borde skaffa dig en blogg - så snart som möjligt. Den skulle utan tvekan få en länk från mig, dina kommentarer är antagligen de mest läsvarda kommentarerna på min blogg...

    By Blogger Robin Ekman, at 1/14/2006 12:32 PM  

Post a Comment

<< Home