Machina libera

Friday, February 10, 2006

Det var droppen!

Säpo pressar webbhotell att stänga av Sverigedemokraternas hemsida eftersom dessa har publicerat Muhammedbilder. Finns det ingen gräns för hur långt man får gå? Jag gillar inte SD, jag är för öppna gränser. Men det är liksom hela poängen med yttrandefrihet. Att åsikter som jag inte gillar ska få uttryckas. Annars är det ingen yttrandefrihet. Jag citerar Wille Faler:

Vår kära yttrandefrihet
2 december 1766 - 10 februari 2006


Vår kära yttrandefrihet har efter en kortvarig sjukdom hastigt gått bort.
Använd av många, men uppskattad av få gav yttrandefriheten oss många stunder av sorg, ilska och glädje.
Yttrandefriheten hann bli 239 år.

Yttrandefriheten kommer att landfästas senare i veckan, endast ett fåtal av de närmast sörjande förväntas närvara.

2 Comments:

  • Det hjælper altså ikke at pive herinde. Så er du bare offer. Du må have fat i politikere og/eller skrive læserbreve i aviserne.

    Hvis det virkelig var dråben, så gør noget.

    By Anonymous Anonymous, at 2/11/2006 12:32 AM  

  • Än är inte allt hopp ute. Själv har jag lagt upp en liten lista på min blogg där folk kan skriva under om de vill se en publicering av bilderna i svenska medier.

    Dels skulle man kunna se en sådan publicering som en solidaritets handling med de som blivit censurerade, dels har ju faktiskt bilderna nyhetsvärde.

    Inte uppfattar jag då bilderna som speciellt kränkande, speciellt inte om man jämför med kritik från konstnärer av andra religioner som till exempel den kristna.

    By Blogger Patrik, at 2/11/2006 2:34 PM  

Post a Comment

<< Home