Machina libera

Friday, March 03, 2006

Ärligt talat

Hur dum får en politiker bli? Jag misstänker att jag inte vill ha svaret på den frågan. Problemet är bara att jag fått det. En amerikansk senator vill nämligen förbjuda diskriminering. På internet. I form av snabbare åtkomst till vissa platser.
Många är rädda för att en utveckling där sajter måste betala för trafik kommer att leda till att internet blir mer som öar av mindre nätverk som motsats till den relativt öppna och jämlika struktur internet har idag.

Hallå? Om du inte gillar vad en ISP gör kan du väl byta till en annan? Är det verkligen så svårt? Newsflash: bandbredd är inte gratis.

Ursäkta mig medan jag slår mitt huvud mot en betongvägg.

1 Comments:

  • Om jag förstått frågan rätt så handlar det om att internetleverantörerna både vill äta kakan och ha den kvar, det vill säga de vill både filtrera innehållet på sina nät och hävda att de inte har något (juridiskt) ansvar för sagda innehåll.

    Dessutom tror jag att de fått offentliga bidrag för att erbjuda uppkoppling till medborgarna, då blir det svårt att i efterhand säga att man inte längre tänker uppfylla kraven för att få dessa bidrag.

    Nå, sanningen att säga så vet jag inte riktigt, mer än vad jag har kunnat läsa på slashdot, och du vet ju hur tillförlitligt det är :-)

    By Anonymous Anonymous, at 3/03/2006 11:49 PM  

Post a Comment

<< Home