Machina libera

Saturday, March 18, 2006

V for Vendetta



Igår hade V for Vendetta premiär. Självklart befann jag mig på biografen för att njuta av denna film. Och njuta blev det. V for Vendetta är en genomlibertariansk film där det är staten som är skurken och individen som vågar stå upp som är hjälten. Med taglines som "People should not be afraid of their government. Governments should be afraid of their people" och "Freedom! Forever!" - vad kan man vänta sig? Jag hade länge sett fram mot V for Vendetta, och jag blev inte besviken. Skådespeleriet är fantastiskt, våld blandas med humor och klassiska filmer, och budskapet är tydligt. Även om Hugo Weaving bär mask under hela filmen så lyckas han helt med sin roll som "terroristen" V. Under filmen förekommer många libertarianska poänger, som när Evey frågar om V har stulit alla konstverk han har tagit från censurministeriet. Svaret blir att stöld implicerar äganderätt, och att man inte kan stjäla från censorerna. Eller när utegångsförbudet motiveras. "This is for your own safety", lyder meddelandet i högtalarna. V for Vendetta är minst lika libertariansk som The Moon is a Harsh Mistress. Förhoppningsvis kan den leda till ökat intresse för frihet. Även om den inte gör det så är den en väldigt bra film, som alla borde se.

Fem dollartecken av fem möjliga.

6 Comments:

  • Skall ses!

    By Blogger Lundensis, at 3/18/2006 11:28 PM  

  • Jag var och såg den idag, och gillade den skarpt. En mycket passande film ett valår.

    Jag tycker att Thomas Bodström och alla hans väljare ska gå och se den, eftersom den ger en bra lektion i vad som kan hända då en befolkning som är livrädd för terrorister och fågelinfluensa ger sina friheter till staten i utbyte mot säkerhet.

    By Blogger pelpet, at 3/19/2006 12:02 AM  

  • Jag är livrädd för islamofascister och influensa samt allmänt paranoid men tänker då inte sälja min röv till Staten!

    Fy skäms för att du drar alla över en kam!

    By Blogger Lundensis, at 3/19/2006 12:50 AM  

  • Läs min kommentar en gång till Lundensis. Jag tror du missförstod den. För du gör ju rätt och försöker inte byta friheten mot förmodad trygghet.

    Dessutom så är risken att dödas av fågelinfluensan eller terrorism fortfarande ungefär lika stor som att träffas av blixten. Det kan visserligen ändras om Al Quida kommer över kärnvapen eller fågelviruset muterar, men idag är dessa saker inte något att oroa sig för. Det som är farligt är rädslan som blåses upp av media.

    Lustigt nog verkar det vara så att folk inser att media blåser upp dessa saker till enorma proportioner , men att man blir rädd ändå. Det ligger nog något psyologiskt bakom det..

    By Blogger pelpet, at 3/19/2006 2:33 PM  

  • Ofattbart stark film. Förutom det som nämnts ovan angående statens utbredning reagerade jag även på att det historiska händelseförloppet i filmens England är slående likt 9/11 - post-9/11 USA.

    By Anonymous stefan, at 3/19/2006 11:27 PM  

  • löjligt att alla nyliberaler är så naiva att de tror att allt possitivt är liberalistiskt.

    By Anonymous Anonymous, at 3/22/2006 4:38 PM  

Post a Comment

<< Home