Machina libera

Wednesday, May 24, 2006

Eeeh...

Nu råkar jag ju vara nattväktare, och radikalkapitalist... Jag har alltså inga som helst problem med att folk tjänar massor av pengar, tvärtom tycker jag att det är bra. (Däremot har jag stora problem med folk som använder sig av staten för att tjäna en massa pengar.)

Men att musikindustrin försöker påstå att den hotas på något sätt av fildelning... när man gör en vinst på 2.18 miljarder. Eeh, det går bara inte ihop.

Intressant dock att det var tack vare "legal nedladdning". Det visar att man åtminstone försöker gå i rätt riktning och anpassa sig till marknaden, vilket ju är trevligt. Ännu trevligare vore förstås om man kunde sälja mp3-filer utan kopierings"skydd"... Vi får se.

5 Comments:

  • Jaha, och var nånstans på nätet hittar jag legal nedladdning av Jethro Tull-plattor?

    Jag kollade på iTunes som jag tror är ett "lagligt" nedladdningsställe. Söker på "Jethro Tull" på förstasidan.

    Naturligtvis får jag INTE veta om det överhuvudtaget finns några spår med Jethro Tull att ladda ner på iTunes.

    Nähä? Varför kommer det inte upp någon lista med Jethro-spår?

    Aha. Jag måste först installera iTunes spionprogram för att överhuvudtaget kunna söka.

    Alltså... jag är inte intresserad av att ha iTunes spionprogram (-ja, hur ska jag veta att de inte spionerar på min hårddisk?) på min dator när jag inte ens får veta om iTunes har låtarna Aqualung och Wind-Up från 1971.

    iTunes fungerar ungefär som Michael Palins ostaffär:
    http://www.observationdeck.org/weblogs/?p=1650

    Tröttheten över att behöva spendera 20 minuter på att installera något skitprogram som garanterat spionerar på min dator (och som troligen inte fungerar varpå jag kommer att tvingas göra en Format-C och installera om Windows) är det som gör att jag klickar bort från iTunes igen.

    Nej tack!. Tjänsten suger! Musikindustrin litar inte på sina kunder, men jag litar inte på musikindustrin heller, så motviljan är ömsesidig.

    Jag kollar på Allofmp3.com i stället. Det är kanske lite gråzon men när musikindustrin har så genomsopiga tjänster och uppenbarligen ändå helst vill bli av med sina kunder så vadå? Nej, jag är INTE intresserad av Madonna, Britney eller Robbie Williams.

    Titta - där hittade jag Jethro Tull.

    By Anonymous Kossan som rymde, at 5/25/2006 12:25 PM  

  • Jethro Tull? Är du på riktigt?

    By Anonymous Anonymous, at 5/25/2006 1:42 PM  

  • Hehe. :-)

    Jodå, jag förstår poängen.

    Javisst är jag på riktigt! Vi finns också!

    Jag försvarar Jethro Tull, Emerson Lake & Palmer, Procol Harum och Rick Wakeman in i det sista!

    Alltså vart har alla tempoväxlingar tagit vägen i musiken idag? Suppers Ready med Genesis var 22 minuter lång och oändligt rik på intryck. Tubular Bells med Mike Oldfield likaså.

    Och alla magnifika vokalartister som Olivia Newton-John, Karen Carpenter och Les Humphries Singers! Åh...!

    "Ma-ma-ma-ma-ma-Mama Loo - HEJ!"

    Otroligt underskattat.

    Skämt åsido - Jethro och alla andra som jag räknade upp är bra exempel på varför "legal nedladdning" inte funkar för oss som av olika anledningar gillar lite alternativ musik.

    Dessutom hade jag ju faktiskt köpt LP-skivorna till fullpris (ca 34 kronor) på 70-talet. Även om LP-samlingen sönderspelats och spritts för vinden och numera inte finns kvar.

    Därmed torde jag ha betalt min lyssningslicens.

    Nu ska vi se, var har vi Frank Zappa...?

    By Anonymous Kossan som rymde, at 5/25/2006 4:25 PM  

  • Jag läste någonstans att det inte fanns någon immaterialrätt alls under tidig medeltid. Trots detta komponerade man musik och skrev böcker. Om nu författare och kompositörer inte skulle kunna tjäna några pengar på sin konstnärliga prestationer får de väl se till att skaffa sig mecenater, alternativt byta bransch.

    By Blogger Flavian, at 6/04/2006 11:16 AM  

  • Jag har läst något om att upphovsrätten infördes för att kunna reglera, det vill säga censurera, tryckpressar... Kommer dock inte ihåg var.

    By Blogger Robin Ekman, at 6/04/2006 2:50 PM  

Post a Comment

<< Home