Machina libera

Friday, May 12, 2006

If it moves, tax it

Politiker är då ena klåfingriga typer. "Government's view of the economy could be summed up in a few short phrases: If it moves, tax it. If it keeps moving, regulate it. And if it stops moving, subsidize it." sade en viss amerikansk president. Det är nästan skrämmande hur sant det är.

För nu vill en galen fransman införa skatt på email och SMS. Ja, på mail och sms. För det första, hur hade man tänkt sig att det skulle gå till? Jag tillbringade helgen med att sätta upp en mailserver på min 350 MHz:are som jag använder för IRC. Det tog väl kanske ungefär två timmar eller så, det mesta av tiden gick åt till installation av program -- något som inte är så snabbt när man har 32 MB minne.

Och hur hade Skatteverket tänkt att de skulle få reda på det? "Hej, vi har upptäckt att du har postfix installerat på din server. Här har du skatteformuläret." Det kanske finns ett uns av sanning i V for Vendetta: "The government records are tax records." Storebror och skattmasen går hand i hand; med datalagringen har man fått ett underbart tillfälle att skaffa sig nya skatteintäkter.

Vidare föreslår man en skatt på €0.00001 per mail. Hallå? Hur ska man betala den skatten om man skickar färre än 1000 mail per dag? Kan man ens betala skatt på mindre än en cent? Jag tvivlar på det.

Och hur hade man tänkt sig att man skulle se till att skatten betalas egentligen? Skicka in skattmasar mot varenda dator i Sverige och se till att pengar skickas till Skatteverket eller? Hela förslaget är absurt. Hur kunde en sån galen person ens bli vald till EU-parlamentariker?

Mr Lamassoure also defended his proposal by arguing that in times of globalisation, it is less and less easy for states to tax income on people, corporations and consumption.


Jaha. Så att det är svårare att stjäla människors pengar... Är dåligt? Skatt är stöld! (Väpnat rån egentligen.) Vilka är skatteverket egentligen? Varifrån kommer de? Hur har de fått rätten att tränga sig in i mitt hem och kräva att jag skall betala pengar till dem? Varför har de rätt att kräva att om jag skickar vissa ettor och nollor genom mina ledningar, så skall jag betala för det? Det är helt absurt.

Bodström och alla ministrar och politiker borde sättas under övervakning. De är utan tvekan Europas värsta brottslingar. Den svenska regeringen kommer undan med ett rån på 1 200 000 000 kronor varje år. De borde övervakas dygnet runt och spärras in när de bryter mot de lagar som vi dödliga måste följa. Man har ingen rätt att stjäla bara för att man kallar sig minister.

Att man ens kan komma på tanken att beskatta mail visar att man inte kan någonting om hur internet fungerar, och att man borde sparkas ut ur parlamentet omgående.

Rand hade verkligen rätt när hon skrev att man inte kan regera över oskyldiga människor. Därför stiftar man fler och fler lagar så att ingen kan leva utan att bryta mot någon lag. Skulle man verkligen upprätthålla alla dumma interventionistiska lagar så skulle ekonomin kollapsa direkt. Skulle man döma alla som begår det hemska brottet att skicka mail utan att betala för... för nånting som staten ger en, typ, så skulle snart halva Europa sitta i fängelse.

En skatt på mail måste vara något av det absolut dummaste som någonsin föreslagits i EU-parlamentet.

4 Comments:

  • "The most accurate government records tend to be tax records" ska det vara.

    Vilket f ö inte är sant när det gäller brittiska skattemyndigheten. De har notoriskt dålig koll (jag vet, jag har gjort utvecklingsprojekt för dem).

    By Blogger Wille, at 5/12/2006 8:44 PM  

  • Aha, jag har bara sett den en gång... Och den kommer inte på DVD förrän om två månader... Det blir till att vara olaglig.

    By Blogger Robin Ekman, at 5/12/2006 9:13 PM  

  • Min vän, skatteverket inser snabbare än ljuset att de inte kan räkna hur många mail du skickar.

    Standardlösningen på det problemet är att införa en s.k. "schablon", och säga att en medborgare i snitt skickar 5 email per dag, och så beskattar man efter den godtyckliga gissningen.

    F.ö. är mitt word verification-ord när jag skriver denna kommentar "apras", vilket jag tänker fnittra åt resten av kvällen.

    By Blogger Fredrik Persson, at 5/12/2006 9:15 PM  

  • Här måste jag bara posta en kommentar om en artikel av Lawrence Lessig som jag läste i senaste numret av Wired #14.05.

    2005 i Kalifornien utförde man ett experiment att hör o häpna skicka ut förifyllda deklarationsblanketter som på ett enkelt sätt visade hur mkt skatt som skulle betalas/återfås så att skattebetalarna bara behövde skriva på o skicka in. Många lovordade testet o tyckte det var fantastiskt. Men snart började lobbyister från revisionsföretag osv att pressa på statstjänstemännen att överge försöket. Det har gått så långt att nu våren 2006 har en Republikansk senator lagt ett förslag att förbjuda "Färdigifyllda deklarationer"!?!

    Vi lever i en fantastisk värld :)

    http://www.wired.com/wired/
    archive/14.05/posts.html?pg=7

    By Anonymous Marathonmannen, at 5/15/2006 9:35 PM  

Post a Comment

<< Home